babyjazz.pl

Blog tematyczny o dzieciach, mamach i zdrowiu

Zdrowie

Odwodnienie – objawy, przyczyny, zapobieganie

Odwodnienie – objawy, przyczyny, zapobieganie

Odwodnienie organizmu to ogromne zagrożenie dla zdrowia i życia – zwłaszcza u dzieci i osób starszych. Dlaczego odpowiednie nawodnienie organizmu jest tak ważne? Jakie konsekwencje może mieć dla naszego zdrowia i życia? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się!

Czym jest odwodnienie?

Odwodnienie jest stanem spowodowanym utratą wody i elektrolitów w organizmie, czego konsekwencją jest zachwiana równowaga wodno-elektrolitowa. Wyróżniamy 3 rodzaje odwodnień:

  • hipertoniczne – organizm utracił więcej wody, niż elektrolitów,
  • hipotoniczne – ilość utraconych elektrolitów, niż wody,
  • izotoniczne – ilość utraconych  elektrolitów i wody jest taka sama.

Odwodnienie – przyczyny

Odwodnienie może wynikać z biegunki, wymiotów, upałów, picia zbyt małej ilości wody, dużej zawartości soli w diecie lub gorączki, ale także z powodu:

  • chorób nerek – cukromocz, przewlekła niewydolność nerek,
  • choroby Parkinsona – jednym z objawów mogą być zaburzenia połykania, które mogą skutkować niechęcią do jedzenia i picia.

Warto wiedzieć, że odwodnienie może też nastąpić w czasie mrozów – intensywne oddawanie ciepła z parą wodną podczas oddychania sprzyja utracie wody.

Zobacz: Jakie są przyczyny cukrzycy ciążowej?

Odwodnienie – objawy

W początkowej fazie odwodnienia pojawiają się:

  • brak apetytu,
  • rzadsze oddawanie moczu,
  • wzmożone pragnienie,
  • bóle głowy,
  • wzdęty brzuch,
  • suchość języka,
  • senność, choć może pojawić się też pobudzenie.

Później mogą pojawić się:

  • plastelinowata skóra,
  • gorączka,
  • zmniejszenie pocenia się,
  • przyspieszona akcja serca,
  • zmniejszone napięcie gałek ocznych.

Przy skrajnym odwodnieniu dochodzi do drgawek, spadku ciśnienia tętniczego i utraty przytomności. 

Co zrobić, kiedy mamy odwodniony organizm?

Człowiek jest w stanie wytrwać w stanie odwodnienia przez 4-7 dni. Dlatego niezwykle istotne jest rozpoznanie tego stanu i wdrożenie nawadniania organizmu. Należy pić czystą wodę mineralną i rozcieńczone soki. Dodatkowo, podaje się elektrolity w postaci suplementów diety dostępnych na rynku. Warto także spożywać posiłki w formie płynnej, na przykład zupy. Jeżeli doszło do ostrego odwodnienia organizmu, konieczna jest hospitalizacja, w trakcie której pacjentowi podaje się kroplówkę. 

Jak zapobiegać odwodnieniu?

Ilość wody, jaką powinno się spożywać w ciągu dnia, zależy od naszego wieku i klimatu, w jakim żyjemy. Dorosła kobieta powinna wypijać 2, 7 litra wody na dobę, mężczyzna – 3, 7 litra. Dotyczy to zarówno wody w postaci płynnej, jak i pokarmów bogatych w wodę. Są to między innymi:

  • ogórek,
  • pomidor,
  • arbuz,
  • truskawka, 
  • grejfrut,
  • brokuł,
  • jabłko,
  • kalafior,
  • pomarańcze,
  • ananas,
  • śliwki,
  • wiśnie,
  • melon,
  • cukinia,
  • sałata.

Warto nosić ze sobą butelkę wody albo mieć ją przy biurku w domu i pić ją małymi łykami przez cały dzień. Jeżeli tylko poczujemy pragnienie, należy się napić – nie lekceważmy sygnałów, jakie wysyła nam organizm! Dodatkowo, w przypadku zwiększonej aktywności fizycznej należy zwiększyć ilość przyjmowanych płynów. Aby zapobiegać odwodnieniu, warto ograniczyć lub wykluczyć spożycie mocnej kawy i herbaty oraz napojów alkoholowych. Latem lepiej nie przebywać na zewnątrz w godzinach 10:00 do 14:00. Jeżeli planujesz spożywać alkohol, przed każdym drinkiem wypij szklankę wody. Przed pójściem spać również warto napić się wody.

Zobacz: Jak wyleczyć przeziębienie w ciąży?

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.